Jóga v LR FIT

Jóga

Jóga v LR fit – důvody proč jí dát šanci

 

 

Nebudu Vás zatěžovat podrobným výkladem , nebo překladem slova jóga, to si konec konců může každý z Vás zadat do googlu a dostane více než vyčerpávající odpověď. Chtěla bych Vám spíše přiblížit její přínos na zdraví, na duševní pohodu a klid, který s sebou nese. Proto pokud jste s jógou teprve začali, cvičíte ji doma, nebo se už pravidelně na jógu chystáte, ale Vaše odhodlání začíná ochabovat, přečtěte si tyto důvody proč – začít, pokračovat a vytrvat.

Naučíte se dýchat

Určitě si spousta z nás myslí, že to umíme. Ve velké většině to tak bohužel není. Mnoho z nás dýchá pouze krátkým a povrchovým dechem. Pokud do vašeho těla – ať už svalů, tkání i orgánů, nedostanete dostatečné množství vzduchu, nedojde k jejich dostatečnému prokrvení. Můžete to pocítit například pícháním v boku nebo bolením hlavy. Dech má vliv i na naši psychickou pohodu. Co se stane s dechem, když se rozčílíte nebo máte z něčeho strach? Co cítíte? Dýchání se zrychluje, dech se stává povrchní, stáhnete se do sebe. Všechny stresové situace, se kterými se běžně v životě potkáváte, pomůže zklidnit hluboký nádech a výdech. Jestliže se cítíte nejistí a přicházíte do nového prostředí ve stresu se staženými rameny, každý to hned pozná. Ale stačí se zhluboka nadechnout, otevřít hrudník, srovnat záda a vchází úplně jiný člověk – člověk, který na své okolí zapůsobí jistým vzhledem a sebevědomím. Proto se naučte pracovat se svým dechem a uvidíte, že vám to pomůže nejen v hodinách jógy, při cvičení a posilování, ale i v životě.

Napravíte svalové dysbalance

     Přestanou vás bolet záda. Svalovou dysbalancí, nebo-li nerovnoměrným zatížením svalů, jsme ohroženi všichni bez rozdílu. Není to dáno pouze vrozenými dispozicemi, ale především pohybovými stereotypy a špatnými návyky, kterých se během života dopouštíme. Netýká se to pouze těch se sedavým zaměstnáním, kdy máme povolené břišní svaly, shrbená ramena, čímž trpí především naše páteř. Co teprve všichni ti, kteří stojí celý den na nohou nebo mají fyzicky namáhavou, a navíc jednotvárnou práci. Avšak ani sportovci nezůstávají ušetřeni. Každý druh sportu obvykle zatěžuje jen určitou svalovou skupinu, a proto je tak důležitý strečink a protažení.

Při správném praktikování jógy se postupně protahují a uvolňují svaly i šlachy celého těla. Nemělo by zde docházet k jednostrannému zatížení, neboť jednou asánou sval zpevníte a následující byste měli hned protáhnout a uvolnit. Známé „poslouchejte své tělo“ znamená, že každý z nás do hodiny vchází s jinou indispozicí (každé tělo je jiné), a proto necvičíme přes bolest. I v případě, že budete hodinu jógy brát pouze jako fyzické cvičení, ucítíte po určité době výrazné zlepšení případných potíží se zády.

 

Posílíte nejen fyzickou stránku, ale především tu psychickou

„Být v pohodě“, je vždycky důležitější než mít vyrýsované svaly. Po dlouhém náročném dni je návštěva vaší lekce pohlazením po duši. Při příchodu do fitka zanechte všechny neodbytné myšlenky v šatně. Na svou jógovou podložku vstupujte s čistou hlavou a myslete zcela sobecky na sebe (alespoň jednou za den J). Teď přichází čas, který patří jen vám a jste tady a teď proto, abyste ho pro sebe využili. Odpočiňte si od všech problémů a stresů, neboť jen odpočatí budete moci dál zvládat své každodenní povinnosti s úsměvem a s nadhledem. O kontrole dechu jsem tu již psala, takže sledujte svůj dech, soustřeďte se na daný okamžik a na pocity, které ve vás jednotlivé ásany vyvolávají. Věřte, že takováto hodina na vás zapůsobí stejně jako osvěžující sprcha po horkém dni.

 

Tělo v jógových ásanách (pozicích) podléhá mnoha vlivům. Gravitace, kondice těla, umění soustředit se, vědomost/nevědomost cvičence... to vše se projevuje na správném zaujetí pozice. Zkuste si opravdu uvědomit, jak zaujímáte pozici a nechte si poradit.

 

Tak tohle bylo pro dnešek vše, pokud jste došli až sem, tak si zarezervujte místo na jedné z lekcí, které se konají 3x týdně v LR fit (pondělí a čtvrtek Bzenec a v úterý Kyjov).

Brzy Vám podáme i info o půlročním kurzu jógy pro začátečníky, ve kterém půjdeme opravdu úplně od začátku jak se cvičením, dechovými technikami a zkusíme si různé styly jógy (power yoga, jin yoga, hatha yoga).

 

Namasté, Vaše Mili

 

- Zdroj www.jogadnes.cz